Als docent-onderzoeker ben ik met name bezig rond de thema's (levensbeschouwelijke) diversiteit en burgerschapsonderwijs, en het liefst op een praktijkgerichte manier. Ik geloof dat we samen verder komen als we met idealisme en realisme naar ons handelen blijven kijken.
Mijn expertises
burgerschapsonderwijs; levensbeschouwelijk onderwijs; praktijkgericht onderzoek; appreciative inquiry; lerarenopleidingen
Mijn projecten
Senior onderzoeker lectoraat PC GVO (Protestants godsdienstig vormingsonderwijs)
Docent masteropleidingen Driestar hogeschool
Mijn publicaties
Hanna de Jong-Markus (2022). Reconciling Religious Diversity and Mono-Religiosity: The Case of Teachers at Orthodox Protestant Primary Schools in the Netherlands. Ridderprint. ISBN: 978-94-6458-213-0
Markus, J. J., Bertram-Troost, G. D., De Muynck, A., De Kock, A., & Barnard, M. (2021). Distinction, Identification, and Recognition: Teachers in Orthodox Protestant Schools on Their Faith and Religious Others. International Journal of Religion and Spirituality in Society, 11(1), 137-154. https://doi.org/10.18848/2154-8633/CGP/v11i01/137-154
Markus, J. J., Bertram-Troost, G. D., De Kock, A., De Muynck, A., & Barnard, M. (2019). Stimulating Inquisitiveness: Teachers at Orthodox Protestant Schools about Their Roles in Religious Socialization. Religious Education, 114(4), 513-527. https://doi.org/10.1080/00344087.2019.1581874
Markus, J. J., De Kock, A., De Muynck, A., Bertram-Troost, G. D., & Barnard, M. (2018). How Cohesion Matters: Teachers and Their Choice to Work at an Orthodox Protestant School. Journal of School Choice, 12(4), 567-587. https://doi.org/10.1080/15582159.2018.1437313